חגי ישראל

החוכמה היהודית, מלמדת אותנו שיש זמנים טובים לעשות דבר מסוים, וישנם זמנים אחרים שעדיף לעשות משהו אחר.
“לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בָּאָב וּכְיוּם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בָּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלִי לָבָן שאולין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ” (תענית ל, ב, ב”ב קכא, א).

מה החשיבות של חגים היסטוריים על ההווה על החיים כיום?
אם נלך על דרך ההומור, ג’קי מייסון, קומיקאי יהודי אמריקאי, הגדיר את החגים היהודים :”ניסו להרוג אותנו, ניצחנו, בואו נאכל משהו”. כלומר חגים יהודים פלטפורמה מצויינת להציג את יכולות הבישול והאפיה.
אז נחזור מעט לרצינות (אף על-פי שאנחנו בעד הומור), מעבר לכך שאנחנו חוגגים חגים לציון מאורע היסטורי וגם משמרים את המסורת היהודית. ישנו רובד נוסף, אשר מדגיש את הזמן והעיתוי שאינו מקרי. כלומר בכל פעם שאנו חוגגים חג, יש משהו שקורה שוב ושוב בזמן המסוים הזה. בזמן הזה נפתחות הזדמנויות. יש משהו אנרגטי מיוחד בזמן נזה. אנרגיה של זמן. רק בזמן הזה “התוכנית האנרגטית משודרת”.
נניח אם נרצה לאפות חלה ולבשל דג באמצע השבוע, זה לא יהיה אותו דבר כמו ביום שישי.
אף אחד לא אוסר עליכם לאכול מצות בחנוכה, אבל.
אף אחד לא אומר לכם לא לבקש סליחה ולצום במשך השבוע, אבל העוצמה של יום הכיפורים.